Peranan utama guru adalah
secara langsung bertanggungjawab terhadap pembacaan formal, maka
guru sesuai sekali memegang peranan
mendorong kebiasaan membaca di kalangan pelajar. Guru mungkin dapat
mempengaruhi tabiat membaca buku di luar
sekolah di samping boleh berusaha memastikan bahawa bidang pembacaan yang
sesuai untuk semua peringkat umur pelajar.
Di peringkat sekolah, guru hendaklah berusaha merancang
program-program yang sesuai dan mengumpulkan buku-buku bukan sahaja terdiri
dari berbagai jenis tetapi juga dalam jumlah yang secukupnya. Dengan adanya
buku-buku yang cukup akan wujud satu dorongan yang kuat kepada perkembangan
membaca.
Antara program-program yang boleh saya cadangkan supaya
pelajar mendapat galakkan membaca adalah seperti :-
1.
Baca-Faham-Lisan
Pelajar membaca bahan dengan diawasi dan dibimbing oleh guru
mengikut jadual ditempat tempat yang dinyatakan. Dalam aktiviti ini guru
membimbing akan membantu pelajar yang tidak boleh membaca dengan baik. Kemudian
pelajar bercerita secara lisan untuk mengetahui tentang kefahaman pelajar
terhadap buku yang dibaca.
2. 30 Minit Bersama Buku
Masa yang sesuai mengikut jadual waktu. Hari dan masa akan
berubah pada minggu berikutnya, melibatkan semua warga sekolah. Aktivti membaca
ditetapkan oleh guru matapelajaran pada waktu tersebut. Catatan dimasukkan
dalam buku program dan buku rekod membaca.
3. Anotasi Buku
Pelajar membuat
ulasan mengenai buku yang dibaca melalui proses pengajaran dan pembelajaran.
4. Bercerita
Pelajar dapat meningkatkan kefahaman tentang sesebuah cerita
dengan menceritakan semula kepada rakan lain.
5. Bina Minda / Mindaku Kreatif/ Semarak Minda
Pelajar menggunakan imaginasi untuk
meluaskan idea dan kefahamannya berdasarkan
sebuah buku yang dibacanya.
6. Khemah Membaca
Pelajar didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran
pencarian maklumat. Pelajar akan mempamirkan hasilan projek dan persembahan di
akhir kursus.
7. Lakonan
Kumpulan pelajar yang telah membaca buku yang sama merancang
dan mengelola satu persembahan berdasarkan cerita dari buku tersebut.
8.
Membaca Bersama
Pelajar memilih rakan-rakan yang serasi dengannya sebagai
rakan membaca bersama. Mereka membaca buku yang sama untuk mencari maklumat
tentang sesuatu tajuk yang mereka pilih.
9. Membuat Seekor Ulat Buku
Pelajar menulis ulasan buku mereka pada kad manila yang
dipotong bulat. Kad-kad ini boleh disambung-sambung untuk membentuk segmen‘ulat
buku’.
10. Puisi
Pelajar melahirkan respon mereka terhadap sesebuah puisi
yang dibaca dengan menulis apayang dirasai dan sebab mereka merasai begitu.
11. Wadah Bestari
Pelajar diberi sata tajuk, kemudian pelajar tersebut merujuk
beberapa buah buku untuk memetik fakta. Tajuk tersebut didedahkan semasa
perhimpunan mingguan. Pelajar lain dikehendaki mencatat apa yang dilafazkan
pelajar tesebut.
12. Perbahasan
Pelajar berdebat
secara formal tentang suatu isu dengan mengambil petikan dari beberapa buku yang
telah dibacanya untuk menyokong hujahnya.
16. Bicara Buku (forum)
Sekumpulan pelajar menggunakan daya kreatif masing-masing
untuk membuat ulasan, kupasan dan kritikan mengenai sebuah buku.
17. Pidato
Pelajar menyampaikan pidatonya dengan mengambil petikan dari
beberapa buku yang telah dibacanya untuk menyokong hujahnya.
18. Choral
Speaking (Bahasa Berirama)
Menggalakkan pelajar membaca, menghafal dan menguasai bahasa
dengan berintonasai mengiku gaya persembahan.
19. Projek Banyak
Membaca
Mempamerkan carta skor nilam di tempat sesuai untuk
menunjukkan jumlah bacaan pelajar. Ganjaran diberikan kepada pembaca terbanyak.
20. Akhbar
Dalam Darjah
Penggunaan Suratkhabar sebagai bahan pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah.
21. Buku
Ditangan
Pelajar-pelajar sentiasa bersama buku di mana-mana saja
mereka berada.
22. Laluan
Iqra / Hentian ilmu
Bahan bacaan diletakan di sudut-sudut tertentu untuk dibaca
murid pada waktu rehat.
23. Minggu
Membaca
AJK memilih minggu yang bersesuaian. Aktiviti yang dirancang
biasanya dalam bentuk pertandingan.
24. Projek
Pukal Kotak / bakul
Bacaan yang dibekalkan oleh PSS dan dikendalikan oleh guru
kelas.
31. Kuiz
Bestari
Kuiz berkaitan mata
pelajaran di sekolah.
No comments:
Post a Comment